Hukum Melaksanakan Ibadah Kurban Patungan

Hukum Melaksanakan Ibadah Kurban Patungan

Lajnah tanduk Lil Buhuts Al-Wal saintifik Ifta ditanya: Can kerjasama (sumbangan) dalam pengorbanan? Berapa ramai umat Islam sepatutnya kerja (sumbangan) bida? Apakah yang perlu dalam keluarga yang sama? Dan adakah ia bidaah kepada kerja atau tidak?

Seorang lelaki dibenarkan untuk berkorban bagi pihak dirinya dan keluarganya dengan seekor kambing. Pada asasnya, hadis Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, bahawa dia mengorbankan seekor kambing, bagi pihak diri mereka sendiri dan bagi pihak keluarga mustafalan sendiri. [Hadith Muttafaqun 'alaih] Juga hadits yang diriwayatkan oleh Imam Malik, Tirmidzi dan Ibn Majah dan dia menshahihkannya.

Ata 'bin Yasir, ia berkata, "Aku bertanya kepada Abu Ayyub Al-Ansari, apa pengorbanan adalah semua (sahabat) pada masa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam" Abu Ayyub berkata, "Pada masa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam seseorang berkorban seekor kambing bagi pihak dirinya dan bagi pihak keluarganya. kemudian mereka makan dan memberi makan orang lain. orang kemudian bersenang-senang, sehingga mereka menjadi seperti yang anda lihat. "[HR Malik, menempah Dhahaya itu, Bab Al-Adh-Fi syirkah Dhahaya dan Ibnu Majah, Sahih Ibn Majah no. 2563 dan lain-lain].

Manakala unta dan lembu Sabtu, sah selama tujuh digabungkan. Sama ada mereka datang dari keluarga atau seseorang yang bukan satu fikiran. Sama ada mereka mempunyai saudara-mara hubungan atau tidak. Kerana Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam membolehkan rakan-rakan mereka untuk menyertai (mangsa) unta dan lembu. Setiap satu daripada tujuh. Dan Allah Maha Mengetahui. [Fatwa No. 2416]

Lajnah tanduk Lil Buhuts Al-Wal saintifik Ifta ditanya: Ayah saya adalah seorang lelaki meninggal dunia. Dan dia mahu berkorban bagi pihak bapanya. Tetapi ada sesetengah orang menasihati beliau "tidak boleh menyembelih unta untuk mangsa rakyat. Kami mengesyorkan kambing, ia adalah lebih penting daripada seekor unta. Orang kata untuk menyembelih seekor unta maka orang ini keliru. Mengapa tidak boleh mengorbankan unta, mengelakkan gabungan sekumpulan orang ", yang benar-benar?

Dibolehkah penyembelihan haiwan korban bagi pihak orang yang telah meninggal dunia adalah baik dengan seekor kambing atau seekor unta. Orang mengatakan bahawa unta adalah untuk menggabungkan sekumpulan orang, maka ia adalah salah. Manakala https://www.mustafalan.com kambing tidak sah, kecuali untuk satu orang (mangsa pesalah). Tetapi pelakunya mungkin termasuk ahli-ahli keluarga yang lain di gaji mereka. Bagi unta, orang boleh menjadi pelakon atau tujuh, mereka menyumbang dari segi harga. Kemudian, daging unta satu ketujuh adalah korban bakaran bagi setiap tujuh orang. Lembu, dalam kes ini undang-undang yang sama seperti unta. [Fatwa No. 3055]


Lajnah tanduk Lil Buhuts Al-Wal saintifik Ifta ditanya: orang Rural memasak korban sajian dan sebagainya tidak mengedarkan daging. Kemudian mereka datang bersama-sama seperti Eid (hari raya). Https://www.mustafalan.com Saya memberitahu mereka: "Kamu harus memberi lebih utama." Lalu mereka berkata: "Setiap daripada kita mengorbankan korban ekor Dan setiap hari, kita makan daging di tempat dengan mana-mana orang apa-apa daripada kami (pada pusingan).". Ia juga diberi kuasa berbuka tulang atau tidak?

Untuk sekumpulan orang, setiap dibenarkan untuk membunuh haiwan korban pada zaman Eid, Eid al-Adha dan tiga hari selepas itu (tasyriq). Dan mereka boleh memecahkan tulang, kemudian masak dan makan bersama-sama tanpa diedarkan. Kerana mereka dibenarkan untuk bagikanlah di antara diri mereka sebelum atau selepas memasak untuk dishadaqahkan. [Fatwa No. 3055]
Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Posting Komentar

Popular